• Resource types
  • All resource types
  • Archive
  • Books & Manuscript
  • Image
  • Map
  • Mixed material
  • Music material
  • Object
  • Software
  • Sound recording
  • Video
  • Index
  • Person
  • Organisation
  • Place
  • Work

Allan Petterssons arkiv

Allan Petterssons arkiv

(Archive)
Collector Pettersson, Allan, tonsättare, 1911-1980
Alternative title Katalog över Allan Petterssons arkiv
Period 1940-1993
Extent 1,15 shelf meters, 34 volumes
Format Non digital
Language Swedish, French
Archive institution Uppsala University LibraryCarolina Rediviva, Dag Hammarskjölds väg 1Box 510
SE 751 20 Uppsala
Shelfmark PetterssonAllan

Content

Studiematerial och skisser till egna verk - symfonier och mindre stycken

Biographical notes

Allan Pettersson (1911-1980) var altviolinist och kompositör. Under sin verksamma tid som kompositör skrev han bland annat 16 symfonier, konsert för violin och stråkkvartett, konsert för stråkorkester och verk för kör och stråkorkester. Han hör till de få svenska tonsättare som fått ett internationellt genomslag.

Det material som bevaras på Uppsala universitetsbibliotek hör till stor del Allan Petterssons kompositionsstudier och därför följer här en liten översikt över hans studiegång. Allan Pettersson studerade under 1930-talet i Sverige vid Kungliga Musikaliska Akademiens konservatorium. Hans kanske viktigaste ämne på akademien var kontrapunkt, vilket han studerade mellan 1937 och 1938 för Melcher Melchers. Efter sina studier vid konservatoriet sökte han och fick Jenny Lindstipendiet. Detta ledde till att han våren 1939 kunde åka till Paris för att studera. Allan Pettersson återvände till Sverige år 1940 på grund av krigsutbrottet.

Under 1940-talet studerade Pettersson i Stockholm för Karl-Birger Blomdahl, Sven Blohm, Herbert Rosenberg och Otto Olsson. Även Tor Mann hörde till hans lärare under 1940-talet och kom att göra det även in på 1950-talet.

Mellan 1951 och 1952 vistades Allan Pettersson i Paris för andra gången och hade under denna tid Arthur Honegger (hösten 1951-januari 1952), Olivier Messiaen (hösten 1951), Darius Milhaud (våren 1952) och René Leibowitz (januari till september 1952) som lärare. Den sistnämnde blev hans kanske viktigaste lärare. René Leibowitz (1913-1972) introducerade tolvtonstekniken i Frankrike och var kompositör och dirigent. Pettersson studerade orkestrering, analys och komposition för Leibowitz.

Benämningarna i förteckningen är, med undantag för enstaka stavningsdetaljer, tagna från Allan Pettersson egna påskrifter.

Acquisition

Acc. nr 2001/19. Gåva av Laila Barkefors

Provenance

Allan Petterssons arkiv kom i Uppsala universitetsbiblioteks förvar genom att Laila Barkefors, under arbetet på sin avhandling, fick låna materialet från tonsättarens maka Gudrun Pettersson och sedan 2001 donerade det, på Gudrun Petterssons förslag, till handskriftsavdelningen vid Uppsala universitetsbibliotek.

Document type

  • Biographica
  • Letter (including drafts)
  • Manuscript
  • Notes
  • Photograph
  • Print
  • Sheet music

Subject, topics

  • Musik (sao)
  • Musikalier (sao)

Arrangement

Förvaras i 30 knytkapslar och 4 boxar.

Restrictions

Delar av materialet kan omfattas av lagen om upphovsrätt

Literature (Bibliografi)

Barkefors, Laila, Gallret och stjärnan - Allan Petterssons väg genom Barfotasånger till Symfoni, Doktorsavhandling vid musikhögskolan i Göteborg, Göteborg 1995.

Contact

Contact us

Identifiers (general)

  • PetterssonAllan (ead)
  • ediffah:uub:752991:1237909573 (oai)
  • urn:nbn:se:alvin:portal:record-7838 (nbn)
  • Identifiers (local)

  • alvin-record:7838 (alvin)
  • Create new record
    Enter titleOwner
      New place
      Enter name
      Create new organisation
      Enter name
      Create new person
      Enter last name
      Create new musical work
      Enter title
      Could not delete
      This record can not be deleted as it is referenced from other resources
      Login to Alvin
      UsernamePassword
      About Alvin
      Alvin is a platform where digitized cultural heritage and digital collections are preserved and made available, as well as a catalogue of materials not yet digitized.
      Copyright
      All digitized materials in Alvin may be downloaded and used freely!